Landen vol gevaar, overvolle kampen, aangespoelde lijken

AZC middelburgzaterdag 17 november 2018 19:03

Voor de ChristenUnie genoeg reden om aan het college van burgemeester en wethouders te vragen om in overleg met het Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers (COA) te onderzoeken wat er nodig is om een tweede Asielzoekerscentrum (AZC) te realiseren.

Groot was onze teleurstelling dat de wethouder van SGP-huize aangaf dat dat tegen het vastgestelde beleid van de gemeenteraad ingaat. Als raad hebben we inderdaad besloten om na vijf jaar het huidige AZC te evalueren maar de raad heeft niet vastgesteld dat een uitbreiding sowieso niet mogelijk is. En ook als de raad dit wel vastgesteld zou hebben, dan hadden we gezien de grote vluchtelingenproblematiek van standpunt kunnen veranderen.

De teleurstelling was er zeker ook omdat in de vorige raadsperiode het college wel zelf stappen heeft gezet om te onderzoeken of een tweede AZC gerealiseerd kan worden. Toen heeft het COA aangegeven dat er geen extra plekken meer nodig zijn in verband met een terugloop van asielzoekers. Nu ligt dit weer anders en toch geeft de wethouder aan hij het voorstel van de ChristenUnie ontraadt.

De ChristenUnie ziet het als bijbelse opdracht om vluchtelingen op te nemen, vandaar ons voorstel. Helaas steunde alleen de Pvda, GroenLinks en SP ons voorstel, dus geen meerderheid voor een gastvrij en sociaal Middelburg.

Middelburg, november 2018, Willemien Treurniet.

Reacties op 'Landen vol gevaar, overvolle kampen, aangespoelde lijken'