Ontwikkeling Molenwater kost teveel geld

20080508.jpgwoensdag 14 november 2018 18:06

Het college heeft een geldboom gevonden! Daar lijkt het in ieder geval wel op. Alle politieke partijen geven bij de algemene beschouwingen over de begroting van 2019 aan dat de financiele situatie van de gemeente Middelburg niet goed is en toch vindt het college het nodig om cadeautjes te geven.

De ChristenUnie heeft aan het college van burgemeester en wethouders maar ook aan de coalitiepartijen gevraagd waar de gemeente Middelburg mee bezig is. Want hoewel iedereen beseft dat Middelburg er financieel niet goed voor staat, doet het college een voorstel om toch weer extra geld uit te geven voor luxe.

Het Molenwaterpark zou door overheidsparticipatie vormgegeven worden. De gemeenteraad heeft een zak geld beschikbaar gesteld waarmee de Vereniging Stadspark Molenwater het moest doen. Geen cent extra mocht het kosten. Dit is helaas anders gelopen dan verwacht.

Daarna heeft een bewonersgroep meegedacht met de gemeente om het Molenwaterpark op te knappen. Weer was het duidelijk wat het maximaal zou mogen kosten. Naar aanleiding van diverse gesprekken is er een voorlopig ontwerp gemaakt. Na het voorlopig ontwerp heeft het college bedacht dat het goed zou zijn om een park van allure aan te leggen. Prima wanneer er voldoende geld is, maar naar het idee van de ChristenUnie niet mogelijk wanneer er geen geld is of er andere risico’s zijn die veel geld kosten. De gemeenteraad heeft diverse wensen aangegeven en daar steeds duidelijk bij aangegeven dit alleen te doen binnen het budget. Maar het college stelt toch voor om alle plannen te realiseren die het budget fors overschrijden. Tonnen extra geld zou nodig zijn om een park van allure te krijgen.

Voor de ChristenUnie is dit niet uit te leggen aan de burgers en zeker niet de Vereniging Stadspark Molenwater en de bewonersgroep. Er mag een mooi park komen, maar wel binnen de financien die we hebben afgesproken.

Het voorstel van de ChristenUnie om geen geld extra te besteden aan het park haalde helaas niet, maar gelukkig wel het voorstel van SGP en SP om de plannen te versoberen.  Wellicht kan het college van burgemeester en wethouders sponsoren vinden voor de onderdelen die nu niet gerealiseerd kunnen worden.

De voorkeur van de ChristenUnie gaat er naar uit om een deel van de bezuiniging voor inwoners die zorg nodig hebben terug te draaien.

Reacties op 'Ontwikkeling Molenwater kost teveel geld'