ChristenUnie ziet niets in Ingtegrale Kind Centra in Middelburg

schoolkinderenbannerdonderdag 29 augustus 2013 18:31

In de wijk Griffioen zijn vergaande plannen om een integraal kindcentrum (IKC) te vormen. Een IKC als het vervolg op de brede school. Dit plan is tot stand gekomen doormiddel van zorgvuldige gesprekken met de belanghebbende partijen en vooral ook de ouders. Opzich een goede ontwikkeling. Maar nu gaat dit plan een eigen leven leiden en dreigt het als norm voor alle wijken in Middelburg te worden doorgevoerd. De ChristenUnie is hier tegen!

Brede school vs. IKC
Een brede school heeft meestal één gebouw waarin verschillende organisaties met elkaar samenwerken. Denk hierbij aan scholen, wijkwerk, kinderdagopvang, peuterspeelzaal etc. Al deze organisaties hebben hun eigen structuur, hun eigen directeur etc. Het IKC gaat een grote stap verder. Eén gebouw, maar dan ook één organisatie. “Verregaande samenwerking om daarmee de optimale ontwikkeling van alle kinderen in de wijk vorm te geven”, aldus het college van burgemeester en wethouders.

Teruglopend aantal leerlingen
In de wijk Griffioen zijn twee scholen die allebei kampen met een terugloop aan leerlingen. Ook dreigde de kinderopvang uit deze wijk te vertrekken. Een zorgelijke ontwikkeling voor de leefbaarheid van de wijk. De twee scholen, de kinderdagopvang, maar zeker ook de ouders hebben met elkaar gekeken naar wat een goede oplossing zou zijn voor deze wijk. De betrokkenen concludeerden dat de IKC een goede oplossing is voor de problemen in de Griffioen en de ChristenUnie is blij met dit resultaat.

Een eigen leven
Maar nu gaat dit plan een eigen leven leiden. Het College van B en W stelt voor dat elke wijk van Middelburg een IKC heeft. “De gemeente wil met de educatieve partners en Stichting Welzijn Middelburg (SWM) in overleg om in iedere wijk IKC’s te realiseren” staat te lezen in het raadsvoorstel dat in september wordt behandeld. De ChristenUnie vindt dit een onverstandige stap. Als scholen en ouders deze verregaande samenwerking willen is dit goed, maar om dit nu tot de nieuwe norm te verheffen lijkt op gemeentelijke bemoeizucht. De ChristenUnie vindt het beter dat de gemeentelijke overheid zich hier terughoudend opstelt.

Keuzevrijheid moet voorop blijven staan
De ChristenUnie hecht zeer aan de keuzevrijheid in het onderwijs. Ouders kiezen een school die bij hun overtuiging past. Deze nieuwe organisatie zet die keuzevrijheid onder druk. Wij maken ons zorgen over de wijze waarop de identiteit van een school vormgegeven wordt in een IKC. Is er dan nog wel sprake van een christelijke en een openbare school? Of wordt het één school, waar men, als men wil, een uurtje godsdienst in de week kan krijgen?

Zijn er nu dan problemen met de huidige structuur? Komen kinderen nu te kort? Willen ouders één adres, één organisatie waar kinderdagopvang, peuterspeelzaal, onderwijs, voor- tussen- en naschoolse opvang geboden wordt? Zou dit beter zijn voor de ontwikkeling van het kind? Of is dat vooral handig. Of zou een IKC zoveel goedkoper zijn dan dan de huidige scholen?

De ChristenUnie is geen voorstander om het integraal kindcentrum tot nieuwe norm te verheffen. Samenwerking is goed. Maar geen centrum dat door de overheid wordt opgelegd. Laten we de verantwoordelijkheid hiervoor bij de scholen en de ouders laten.

Reacties op 'ChristenUnie ziet niets in Ingtegrale Kind Centra in Middelburg'