Nieuwsbrief voorjaar 2013

Nieuwbrief kopmaandag 26 augustus 2013 11:15

De verkiezingen komen er weer aan! Het jaar 2013 zal vooral in het teken staan van de voorbereidingen op de gemeenteraadsverkiezingen. In deze nieuwsbrief vindt u informatie omtrent deze verkiezingen maar we blikken ook terug op een bijeenkomst in januari tussen geïnteresseerden en leden van het bestuur en fractie van de ChristenUnie Middelburg. Ook geeft Willemien inzicht in de discussies die gaande zijn omtrent het theater in Middelburg.

We willen u wijzen op de algemene ledenvergadering die op 14 maart gehouden zal worden in ’t Bolwerk, Verwerijstraat 51 in Middelburg. We beginnen de avond om 19:45 uur en de agenda zal u op een later tijdstip bekend gemaakt worden.
Middels deze nieuwsbrieven proberen we u op de hoogte te houden van ontwikkelingen binnen de ChristenUnie en de politiek in Middelburg. Indien uw e-mailadres wijzigt, dan kunt u dat doorgeven via secr@middelburg.christenunie.nl.

Namens het bestuur,
Gerard Keijzer

Help!
Het is al weer bijna maart, over ruim een jaar zijn de Gemeenteraadsverkiezingen. Het bestuur is met de voorbereidingen gestart. Het verkiezingsprogramma, de kandidatenlijst, en de campagne moet worden voorbereid. Met een groep actieve ChristenUnie leden gaan we aan de slag. Maar er zijn nog meer mensen nodig. Voor tijdelijke klussen, en voor bijvoorbeeld werk in het bestuur. Lijkt het jou iets om mee te werken? Informeer naar de mogelijkheden, stuur een mail naar secr@middelburg.christenunie.nl

Naast deze hulp, hebben we bovenal hulp nodig van onze Here. Wilt u meebidden voor de Middelburgse samenleving? En danken voor de vrijheid waarin we Christen mogen zijn in Middelburg?
Op 14 maart willen we als bestuur met u in gesprek  voor de voorbereidingen voor de Gemeenteraadsverkiezingen 2014. Verderop in de Nieuwsbrief leest u hier meer over.

Met hartelijke groet,
Esther Boer, voorzitter

Oproep:
Wij zijn op zoek naar kandidaat raadsleden en fractie assistenten.  Werken aan het beste voor de Middelburgse samenleving, met Gods Woord als uitgangspunt.

Ken jij, of ben jij een geschikte kandidaat voor de gemeenteraad?  Laat dit dan weten, we gaan hierover graag met je in gesprek!

Ook ideeën voor het programma of de campagne zijn van harte welkom: secr@middelburg.christenunie.nl

Het theater anno 2013

De PZC kopte 30 januari 2013 “Theaterbaas is politieke klucht beu.”
Ik kan u vertellen, wij zijn dat ook. Waar gaat het nu eigenlijk om?

In november vorig jaar heeft de gemeenteraad besloten dat er geen nieuw theater komt.  De ChristenUnie staat van harte achter dit besluit en bepleit dit al jaren.

Na het afblazen van de nieuwbouw kwam in december 2012 het college van burgemeester en wethouders met een voorstel om vier opties rondom het theater te onderzoeken. Verbouw van de schouwburg, verkoop van de schouwburg, theater op het ZEP in de Mortiere (de huidige Studio A58) maar ook nieuwbouw. Heel bijzonder. De ene maand heeft de gemeenteraad besloten om niet nieuw te bouwen. De volgende maand komt er een voorstel van het college van burgemeester en wethouders om onder andere nieuwbouw te onderzoeken.

Wij waren tegen dit voorstel. De ChristenUnie ziet de noodzaak niet in om nu een besluit hier over te nemen. Middelburg heeft een schouwburg die sowieso tot 2017 mee kan. Er is een zakelijke partij die de schouwburg exploiteert. Bij de afspraken die met deze exploitant zijn gemaakt voor het runnen van de schouwburg, is ook afgesproken dat deze de Music Hall (nu Studio A58) in de Mortiere overneemt. Op deze locatie kunnen tentoonstellingen, beurzen, maar ook (grote) voorstellingen gehouden worden.

Dus tot 2017 kunnen Middelburg en omstreken blijven genieten van vele opvoeringen en uitvoeringen. Wellicht zelfs nog meer dan voorheen als Studio A58 in gebruik wordt genomen. In december 2011 kregen wij van Sinterklaas een mooi gedicht met een uitgewerkt plan erbij wat je allemaal op deze plek zou kunnen doen. Volgens deze plannen was het zelfs mogelijk om een volwaardig theater te maken in de Music Hall, tegenwoordig Studio A58, wat in vergelijking tot de nieuwbouwplannen maar een schijntje zou kosten.

Waarom zou de gemeente zelf plannen moeten maken, onderzoeken moeten (laten) doen? Laten we eerst pas op de plaats maken. Geen nieuwe plannen lanceren, voordat we er over uit zijn welke ambitie de gemeente Middelburg heeft op cultuurgebied in het algemeen, en op ‘het podium’ in het bijzonder. Er is door de jaren heen veel veranderd in theaterbezoek, in voorstellingen etc. Als dit helder is, kan de gemeente vaststellen welke faciliteiten nodig zijn.  De coalitiepartijen, CDA, PvdA, VVD en Lokale Partij Middelburg, hadden in december een wijzigingsvoorstel ingediend om niet vier opties te onderzoeken, maar twee:  Verbouw van de huidige schouwburg én nieuwbouw. Bij het in stemming brengen van dit voorstel staakten de stemmen omdat  1 gemeenteraadslid niet bij de vergadering kon zijn, 14 stemmen voor en 14 tegen. Hierdoor verschoof het voorstel naar de volgende raadsvergadering.

Bij de raadsvergadering in januari stond het theater dus weer op de agenda. Ons standpunt was niet veranderd. Een pas op de plaats, rust. Hiervoor hebben wij dan ook, met D66 en GroenLinks, een voorstel ingediend. De lokale partij Middelburg steunde dit voorstel, maar helaas haalde het geen meerderheid.
Van het CDA kwam het voorstel om het ZEP te betrekken bij de onderzoeken. Dus niet enkel nieuw- of verbouw. Maar dit voorstel was halfslachtig: Onderzoek de verbouw van de huidige schouwburg en kijk of er aanvullend wat gedaan kan worden op het ZEP.” Dus geen volledig theater op ZEP.

Een aantal partijen gaf aan dat ze dit voorstel wel zou kunnen steunen als de optie ZEP eruit gehaald zou worden. Dit gebeurde dan ook. Maar doordat er weer een raadslid door ziekte afwezig was, was er nu weer een stemverhouding van 14 voor en 14 tegen. En zo schuift het theaterbesluit weer een raadsvergadering op.

‘Geduld Lievens begint op te raken’, aldus de PZC.  Waarom? De schouwburg kan nog gebruikt worden tot 2017. Op de Mortiere heeft hij Studio A58 dat volop gebruikt kan worden. Laat de gemeente nu eerst bekijken wat Middelburg op cultureel gebied nodig heeft en daarna bekijken hoe dit ingepast kan worden in een opgeknapte schouwburg en/of Studio A58.

Willemien Treurniet

Bijeenkomst met belangstellenden

Op een donderdagavond in januari 2013 kwamen er in het Stadskantoor van Middelburg een aantal mensen bij elkaar met als gemeenschappelijke interesse de politiek van de ChristenUnie in de gemeente Middelburg. Nu gebeurt dat wel vaker, maar deze keer was het aantal mensen groter dan normaal. Naast de gebruikelijke fractieleden was er een delegatieaanwezig van het plaatselijke bestuur van de ChristenUnie, ook niet echt vreemd. Daarnaast waren er drie mensen aanwezig die wel eens in de keuken wilden kijken van het politieke bedrijf. En die inkijk kregen ze. Er werd informatie gegeven over het reilen en zeilen van de plaatselijke kiesvereniging en de mogelijkheden om daarin te participeren. Ook werd er gesproken over het functioneren van de gemeenteraad inclusief het commissiewerk. Ook daar zijn mogelijkheden  genoeg om je in te zetten voor de christelijke politiek. Een groot deel van de avond werd echter besteed aan het daadwerkelijk voorbereiden van de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad. Over diverse onderwerpen werd uitgebreid gediscussieerd. Het gaf de mensen, die er normaal niet veel mee te maken hebben, een goed beeld van wat er speelt in Middelburg. Zou u dit ook wel eens mee willen maken, bent u geïnteresseerd in de plaatselijke politiek, kom dan geheel vrijblijvend eens langs op een fractievergadering. U kunt zich hiervoor opgeven door het sturen van een mailtje naar de ChristenUnie Middelburg bureau@christenunie.nl

U bent van harte welkom!

Kees Hegi

Gemeenteraadsverkiezingen 2014

Het lijkt nog ver weg maar het bestuur is al begonnen met de voorbereidingen voor de gemeenteraadsverkiezingen 2014. Door middel van deze nieuwsbrief willen we u alvast op de hoogte brengen van hetgeen ons dit jaar zoal te doen staat in aanloop op de verkiezingen. We hopen daarbij dat we u ook enthousiast kunnen maken om een steentje bij te dragen aan deze activiteiten. Onder het motto: “Vele handen maken licht werk”, hopen we als leden van onze  partij goed voorbereid de verkiezingen in te gaan.
Om een goede start te maken met de voorbereidingen wordt er momenteel een planning gemaakt die loopt van het voorjaar van 2013 tot het moment van de verkiezingen. Zo zal er tijdig een kandidatenlijst ingeleverd moeten worden, zal er een verkiezingsprogramma opgesteld moeten worden en zullen er voldoende PR activiteiten ontplooid moeten zijn om de kiezer te overtuigen om op de ChristenUnie te stemmen.

De gemeenteraadsverkiezingen vinden (hoogstwaarschijnlijk) plaats op woensdag 19 maart. De exacte datum wordt bekend gemaakt op de website van de kiesraad. Bij de komende gemeenteraadsverkiezingen wordt wederom alom met het rode potlood gestemd. Het gebruik van stemmachines is voorlopig niet aan de orde. Er zijn een aantal wettelijke procedures die we moeten volgen om mee te kunnen doen bij de verkiezingen. Het bestuur is momenteel bezig met het vormen van de selectie- en programmacommissies.

Eén van de eerste stappen die moet worden gezet, is het opstellen van een profielschets van de kandidaten en de fractie. Een kandidatenlijst is namelijk méér dan een opeenvolgende reeks mensen die het wel leuk vinden om op het stembiljet te staan. Vertegenwoordigers van de ChristenUnie moeten herkenbaar zijn door wie ze zijn: dienstbaar, authentiek, integer, bereid zijn om te leren, maar vooral navolgers van Christus. Mannen èn vrouwen die Hem kennen en in hun hele doen en laten aanspreekbaar zijn op Zijn Woord. De profielschets zal aan de leden worden voorgelegd op de algemene ledenvergadering van 14 maart. De selectiecommissie zal met de profielschets in de hand in gesprek gaan met mogelijke kandidaten voor de lijst.
De meeste kiezers lezen geen verkiezingsprogramma. Het is al snel veel tekst en ook lang niet altijd begrijpelijk voor iedereen. En toch is het nodig om dit te maken. Het bestuur zal een “programmacommissie” instellen om het verkiezingsprogramma te schrijven. Om een goede inhoud te krijgen is kennis, ervaring en politiek gevoel een must.

Zoals u ziet valt er veel werk te verzetten in de komende tijd en mocht u belangstelling hebben om hier een steentje aan bij te dragen, dan kunt u zich wenden tot onze secretaris: Gertrude van de Ketterij: secr@middelburg.christenunie.nl.

Gerard Keijzer

Reacties op 'Nieuwsbrief voorjaar 2013'