Communicatie gemeente Middelburg is goed en kan beter!

Communicatiemaandag 26 augustus 2013 11:18

Al eerder schreef ik over het onderzoek naar de communicatie van de gemeente Middelburg. Als laatste zin gaf ik toen aan: “Ik ben heel benieuwd naar de resultaten van het onderzoek, maar ik vertrouw er op dat de onderzoeker voortvarend aan de slag zal gaan.”

En dat is inderdaad gebeurd. Afdelingshoofden hebben aangegeven wat hun visie is op de communicatie. Ook zijn er in drie groepen diverse inwoners van Middelburg gehoord.

Naar aanleiding van deze gesprekken heeft de onderzoeker, Hans van Grasstek, een rapport gemaakt met als titel “Communiceren: een kwestie van mentaliteit”
De raadswerkgroep communicatie (bestaande uit vertegenwoordigers van 7 van de 9 politieke partijen) heeft uit het onderzoek geconcludeerd dat de communicatie meestal goed gaat, maar dat er zeker mogelijkheden zijn voor verbetering.

Twee conclusies springen eruit:

• Bestrijd de hokjesgeest
  • Neem inwoners serieus

De raadswerkgroep geeft deze conclusies mee aan het college van burgemeester en wethouders. in een initiatiefvoorstel dat op 9 april in de commissie Algemeen Bestuur besproken wordt. Op die avond zal de heer van Grasstek een toelichting op het rapport geven. Op 15/16 april neemt de gemeenteraad een beslissing of ze de aanbevelingen overneemt.
Het college van burgemeester en wethouders. zet in een reactie op het rapport vraagtekens bij de onderzoeksopzet.
Ik vind het jammer dat het college het onderzoeksrapport als kritiek heeft opgevat en dat ze daarom waarschijnlijk gelijk in de verdediging is geschoten.

Heel de onderzoeksopzet was er op gericht om samen met afdelingshoofden en met inwoners op een positieve manier met elkaar te zoeken naar verbeterpunten in de communicatie. Wat zou het mooi zijn als het college dit rapport en het voorstel omarmt en het ziet als  kans voor het verbeteren van de gemeentelijke communicatie.
Een afwerende houding doet vermoeden dat de communicatie nog heel wat verbeterd kan worden.

Geschiedenis:
In maart en mei  2011 heeft de ChristenUnie vragen gesteld aan het college over de communicatie. De reden hiervoor was dat we regelmatig ‘klachten’ van inwoners kregen over de kwaliteit van de gemeentelijke communicatie. Zijn deze klachten incidenten, of is er sprake van een structureel probleem, dat was de vraag. Uit de antwoorden bleek dat het college zelf niet actief aan de slag wilde gaan met deze signalen. Hierdoor heeft de ChristenUnie besloten om zelf het initiatief te nemen tot een onderzoek naar de communicatie. In maart 2012 heeft de gemeenteraad hiertoe besloten en is de raadswerkgroep, bestaande uit vertegenwoordigers van GroenLinks, Lokale Partij Middelburg, DuurzaamRood, CDA, VVD en PvdA van start gegaan.

Reacties op 'Communicatie gemeente Middelburg is goed en kan beter!'