Minder uren zorg en hulp krijgen en daarvoor meer betalen.

mantelzorg-nederlandzaterdag 16 december 2017 16:11

Dit lijkt tegenstrijdig. Toch kan dit de realiteit zijn voor inwoners waarbij het niet meer lukt om thuis de zorg te krijgen die nodig is. Een verhuizing naar een verpleeghuis is dan wat nodig is.
De zorg thuis wordt betaald door de ziektekostenverzekeraar en de gemeente. De zorg in een verpleeghuis wordt betaald door de overheid vanuit de Wet Langdurige zorg.

In die wet gelden andere regels en dat kan heel vervelend zijn voor mensen die op een wachtlijst staan. Want de andere regels gelden bij inschrijving en dus al voor de daadwerkelijke verhuizing naar een verpleeghuis. Wat de ChristenUnie betreft een kwalijke ontwikkeling.

Fractievoorzitter Willemien Treurniet wil graag van het college weten of dit ook speelt in Middelburg en of de gemeente hier ook iets aan kan doen.

Van inwoners horen wij dat ze financieel al moeten inleveren als het nog wel mogelijk is dat er thuis zorg geboden wordt. Dit, omdat het niet meer mogelijk is om praktische zaken zelf uit te voeren, denk aan huishoudelijke hulp, een schilderbeurt voor het huis, aanpassingen in huis etc. Daarnaast geven inwoners aan dat ze moeten knokken om de zorg te krijgen die nodig is voor hun naasten. Dan is het wel heel wrang dat als de zorg thuis niet meer lukt, en de zorg in een verpleeghuis nodig is, dat inwoners daar min of meer voor gestraft worden.

Reacties op 'Minder uren zorg en hulp krijgen en daarvoor meer betalen.'