Veiligheidsregio Zeeland veilig?

IMG_0283woensdag 01 februari 2017 07:17

Door een wet uit 2010 zijn 13 gemeentelijke brandweerkorpsen 1 organisatie geworden, de VRZ (Veiligheidsregio Zeeland). Dat dit niet vanzelf gaat is logisch. Maar het wil maar niet vlotten. Voor de derde keer zijn er problemen met directie/leidinggevenden. Dit geeft wel aan dat er nog steeds heel wat werk te verzetten is binnen/rondom de VRZ.

Vertrouwen
Veiligheid heeft te maken met vertrouwen. Juist in veiligheidssituatie is vertrouwen belangrijk.
We lezen in diverse stukken dat de problemen die er zijn geen invloed heeft gehad op de veiligheid. Maar .... wat niet is kan komen. Medewerkers VRZ zijn steeds in de weer voor onze veiligheid. Deze medewerkers hebben vertrouwen nodig,
1. Van ons als gemeenteraad
2. Van bestuur en directie
3. Van elkaar.

Problemen
Aan dit vertrouwen ontbreekt het bij de VRZ. In de zomer is in de pers uitgebreid naar voren gekomen dat klokkenluiders melding hebben gedaan van misstanden. Twee commissie hebben onderzoek gedaan. Dit lijkt prima. Maar het bijzondere is dat dit alles steeds geheim is gehouden. De gemeenteraden werd pas mondjesmaat geïnformeerd toen het eea in de krant stond.

De ChristenUnie vindt het belangrijk dat er, waar mogelijk, transparantie is. Dit geeft vertrouwen. Als zaken niet gemeld worden, worden er gegist, gepraat. Dat komt de verhoudingen niet ten goeden. De burgemeester heeft gisteren in de raadsvergadering zijn excuses aangeboden voor zijn werkwijze. Hij geeft aan dat hij de informatie had moeten delen, eventueel vertrouwelijk.

Een motie van wantrouwen tegen de burgemeester gaat wat de ChristenUnie veel te ver. Eén lid van het AB wegsturen, terwijl het voltallige AB verantwoordelijk is. Dit willen we niet.

De voorzitter VRZ geeft in een brief van 12 juli 2016 zo goed aan wat we nodig hebben: "Een slagvaardig en goed functionerende VRZ, waar het prettig werken is en waar vertrouwen is tussen bestuurders, medewerkers en leidinggevenden"

Laten we hier, in vertrouwen, met elkaar hard aan werken.

Reacties op 'Veiligheidsregio Zeeland veilig?'