Theaterdossier grootste naoorlogse politieke blunder

3686868188maandag 24 februari 2014 21:00

"Het theaterdossier is ongetwijfeld de grootste politieke blunder van de Middelburgse naoorlogse geschiedenis." Zo begon Krijn Hamelink zijn betoog voor de raadsvergadering van maandag 24 februari 2014.

Volgens Krijn zijn er millioenen euros verspeeld door bestuurders die het eigen gelijk hoger achten dan verantwoord stadsbestuur. Indien  dit drama voorkomen was, hadden alle drie de bezuinigingrondes niet gehoeven. Dit drama is zo groot. Daar zijn nauwelijks woorden voor te vinden.

De fractie van de CU heeft al die tijd voor dit echec gewaarschuwd. Al die tijd voor niets!

Krijn vindt het in de heer Kraan te prijzen dat hij nu ook eindelijk erkent dat hij fout zat in 2005. Dat hebben we van de andere partijen nog niet gehoord. In die zin hadden we, als ChristenUnie, ook graag gezien dat het college veel ruimer afstand zou genomen hebben van dit handelen.

Het college had moeten zeggen dat zij nooit meer zal toelaten dat zoveel millioenen zinloos verspeeld worden. Dat zij alles in het werk zal stellen om dit niet meer te laten gebeuren. Dat zij geleerd heeft van haar fouten. Dat had, wat de fractie van de ChristenUnie betreft, met concrete verbetervoorstellen gemogen. De verantwoordingsbrief die het college heeft opgesteld, voldoet daar niet aan.

Dit dossier heeft niet alleen een enorm financieel gat geslagen in de Middelburgse kas maar ook letterlijk een gapend gat in het centrum. Daarnaast een gat in het vertrouwen van de burgers in het bestuur. En dat is ernstig.

Het theaterdossier was nauw verbonden met de bestuurscultuur. Een cultuur van het eigen gelijk doorduwen desnoods ten koste van anderen. Te weinig oog en oor voor een gezamenlijke oplossing. En daar ligt wel de oplossing voor lastige vraagstukken.

Er zal in de komende raadsperiode nog veel meer moeten worden samengewerkt. Denk aan de samenwerking op het social domein. Denk aan de kansen die er zijn door samenwerking met andere gemeenten op dit terrain. Het verheugd mij te zien dat daar op Walcheren voortgang mee wordt geboekt . Dit hele traject zal alleen slagen wanneer het eigen belang ondergeschikt wordt gemaakt aan het gezamenlijke.

Een ding nog. Het Molenwaterpark. Het molenwaterpark is nauw verbonden geraakt met dit dossier. Maar hier liggen nog kansen. Maak van het Molenwaterpark nu, samen met al die betrokken burgers die daar al gigantisch veel inzet voor hebben gepleegd, een fantastisch stadspark. Een groen park voor spelende kinderen, voor ouderen die op een bankje kunnen genieten en voor de actievelingen die daar al hun energie kwijt kunnen. Beloon en compenseer de inwoners van de binnenstad door ze dit groene rustpunt te gunnen. We zien er naar uit, daar op een bankje in de zon, nog eens terug te blikken met die bewoners over al deze dingen die ons zo bezig hebben gehouden.

Reacties op 'Theaterdossier grootste naoorlogse politieke blunder'

chris, chris (renton) renton [871708]
Geplaatst op: 09-01-2015 05:22
Beschikbaar in een Nep Horloges verscheidenheid van metalen, kleuren van wijzerplaten zwart, goud, wit en Hublot Replica soorten armbanden metaal of leer, de Cockpit allen die niet noodzakelijkerwijs een chronograaf hoeft, moet verleiden maar op zoek naar een robuust en betrouwbaar horloge in de grote traditie van de Breitling wrist instrumenten. Deze nieuwe modellen zijn verkrijgbaar in staal, tweekleurige staal en roze goud versie en in een kostbare roze goud versie.