Het eerlijke verhaal over de Trekdijk

Schermafdruk 2018-03-19 10.17.03maandag 19 maart 2018 10:15

In 2008 was de ChristenUnie tegen de aankoop door de gemeente van een stuk landbouwgrond aan de Trekdijk. Helaas vonden maar vier andere raadsleden (GroenLinks en de heren Steketee en Akdag) dit ook. Middelburg had grondhonger en dacht dat de bomen tot in de hemel zouden groeien.

Helaas groeiden de bomen kort daarna niet tot in de hemel. De economische crisis diende zich aan. Inmiddels zijn de financiële regels voor de gemeente veranderd. De stukken grond die de gemeente heeft, moeten ontwikkeld (bebouwd) of afgeboekt worden.
Zoals u wellicht weet, is de financiële situatie van de gemeente Middelburg momenteel erg slecht. De Provincie Zeeland heeft geëist dat er na de verkiezingen een financieel herstelplan moet komen.

Al de miljoenen die nodig zijn om de Trekdijk af te kunnen boeken zijn er niet. Of we moeten kiezen om te bezuinigen op bijvoorbeeld de zorg, op welzijn, op bestrijding van armoede, op cultuur.
Daarom heeft de CU ervoor gekozen om plannen te maken voor het ontwikkelen van de Trekdijk, maar wel met randvoorwaarden. Onder andere op het gebied van werkgelegenheid, landschappelijke inpassing, geluidsoverlast, stankoverlast, verkeersoverlast.

De definitieve plannen moeten gemaakt worden met de inwoners. Wij hopen van harte dat de inwoners hiertoe ook bereid zijn. Wij zijn er van overtuigd dat ook de partijen die nu zo hard roepen dat ze tegen de Trekdijk zijn, heel goed beseffen dat er geen andere mogelijkheden zijn. Laten we daarom samen optrekken om dit stuk landbouwgrond op zo’n manier te ontwikkelen dat Nieuwland er niet veel last van heeft en dat het goed is voor de economie van onze stad.

En stel dat iemand toch het ei van Columbus ontdekt, dan zijn wij natuurlijk van harte bereid om alternatieven te overwegen. Maar dat er iets moet gebeuren staat als een paal boven water.

Willemien Treurniet

Reacties op 'Het eerlijke verhaal over de Trekdijk'