Ook mantelzorgers hebben aandacht nodig!

mantelzorg-nederlanddonderdag 05 oktober 2017 09:35

Zorgen voor een partner die zorg nodig heeft, gebeurd met liefde, maar kan zwaar zijn, soms zelfs loodzwaar. Gelukkig hebben we op Walcheren Stichting De Manteling die op allerlei manieren de mantelzorgers helpt en voor hen zorgt.

Naar aanleiding van het beleid van de overheid dat mensen zo lang mogelijk thuis moeten blijven wonen, neemt de druk op de mantelzorgers toe. Het aantal hulpbehoevende ouderen groeit en de groep mantelzorgers om hen heen wordt, oa door de vergrijzing, kleiner.

De ChristenUnie is blij met de mogelijkheden die er op Walcheren zijn om de hulp aan partner of familielid tijdelijk over te dragen zodat de mantelzorger af en toe op adem kan komen.

Maar van mantelzorgers horen we dat het voor bepaalde groepen patiënten met dementie erg moeilijk is om een plek te vinden waar er voor hen gezorgd kan worden. Denk bijvoorbeeld aan de mensen die door hulpverleners wel als ‘walkers’ worden omschreven. Deze mensen zijn rusteloos en kunnen op onverwachte momenten gaan dwalen en dus ook verdwalen.

Juist voor deze groep lijkt er geen plaats te zijn.
Een zorgelijke ontwikkeling. Want ook (of misschien wel juist) deze mantelzorgers hebben nodig dat zij af en toe niet hoeven te zorgen, maar dat ze tijd hebben voor zichzelf.

Voor de ChristenUnie tijd om te kijken welke mogelijkheden er zijn voor de zogenaamde respijtzorg in Middelburg, op Walcheren en of dit wel voldoende is. We hebben hierover vragen gesteld aan het college van Burgemeester en Wethouders en hopen eind van deze maand meer informatie hierover te krijgen. U hoort van ons!

Willemien Treurniet
Oktober 2017

Reacties op 'Ook mantelzorgers hebben aandacht nodig!'