ChristenUnie nog steeds niet blij met plannen schouwburg

Middelburg_Stadsschouwburgvrijdag 06 december 2013 15:53

De ChristenUnie is niet blij met het raadsvoorstel van het college over de renovatie van de schouwburg. In de PZC is er al uitgebreid over geschreven en ook op Omroep Zeeland is er aandacht aan besteed. Het college doet alsof ze het Ei van Columbus uitgevonden heeft. De ChristenUnie denkt hier anders over!

In oktober heeft de gemeenteraad besloten om de schouwburg niet te renoveren. Onder meer vanuit financieel perspectief: met alle bezuinigingen die er op de gemeente  afkomen kunnen  we ons niet meer veroorloven daar veel geld in te stoppen. Logischerwijs zal de exploitant, de heer Lievens dan bezwaar maken. Vanuit die positie is de opdracht meegegeven aan het college van burgemeester en wethouders met de exploitant van de schouwburg te spreken over de plannen die hij heeft en te onderhandelen over de exploitatie.

Tot onze grote verbazing komt het college niet met een voorstel hoe het theaterdossier goedkoper kan. Nee, het voorstel is om er juist veel meer geld in te stoppen: van € 0,5 miljoen per jaar nu, naar € 1,2 miljoen per jaar. Gedurende 25 jaar!

De gemeenteraad wilde geen renovatie omdat die te duur is. Dan maakt het niet uit of je het zelf betaalt of dat je iemand daar 25 jaar lang 0,5 mln per jaar voor geeft. Sterker nog, als je als gemeente zelf renoveert, weet je wat je koopt. Nu hebben we geen idee wat die renovatie echt inhoudt of kost, we weten alleen maar wat we kwijt zijn.

Dan krijgt de exploitant ook nog 0,5 miljoen per jaar voor de programmering. Maar ook daar zit een aardigheidje: nu betalen we voor 100 (verschillende) producties, maar straks voor 100 voorstellingen (en die hoeven niet allemaal verschillend te zijn).   Niet duidelijk is of de gemeente ook voor onderhoud betaalt.

Maar we zijn er nog niet. Het wordt nog gekker. Daar bovenop komt nog 0,2 miljoen per jaar, ook gedurende 25 jaar, voor voorstellingen in de Music Hall. In totaal betalen we daar dus € 5 miljoen extra voor. Waarom?

Ofwel: in plaats van te bezuinigen op het theater stelt het college nu een deal voor waarin om te beginnen de kosten voor een theater veel hoger worden in plaats van lager en we bovendien de komende 25 jaar niet meer kunnen bezuinigen op het theater!

Van een afweging van parkeervarianten is niets terug te vinden. Het college heeft als enige variant gekozen om een stuk van het park af te halen om parkeerplaatsen van te maken. Voor de ChristenUnie, die zich altijd hard heeft gemaakt voor een volwaardig stadspark, onaanvaardbaar. En totaal overbodig als het aantal stoelen in het theater omlaag gaat.  En onfatsoenlijk in het licht van het besluit van vorige maand om het stadspark via burgerparticipatie in te richten, en dus burgers te laten bepalen wat er in het park moet gebeuren.

Er wordt gesproken over een contract van 25 jaar. 25 jaar lang zal er dus 1,2 miljoen euro betaald worden. En dan is niet eens duidelijk wat er precies onder valt; wat voor renovatie, welk onderhoud?

Jaarlijks 1,2 miljoen euro voor 100 voorstellingen in de schouwburg en 20 voorstellingen op het ZEP.

Voor de ChristenUnie gaat dit veel en veel te ver.

Link naar Omroep Zeeland: http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/2013-12-04/582580/vertrouwelijke-stukken-schouwburg-openbaar#.UqHsR5FR-60

Reacties op 'ChristenUnie nog steeds niet blij met plannen schouwburg'