Koploper met verkiezingsprogramma in gewone taal

Willemien met verkiezingsprogramma in gewone taaldonderdag 18 januari 2018 11:55

Als ChristenUnie Middelburg zetten we ons al jaren in voor mensen die moeite hebben met lezen en schrijven. Het resultaat mag er zijn, want de gemeente is nu bezig om de website en openbare balies te checken op moeilijk taalgebruik. Uiteraard kunnen we dan als partij zelf niet achterblijven en dus overhandigde lijsttrekker Willemien Treurniet ons 'programma in gewone taal' aan het Taalhuis Walcheren in de ZB in Middelburg.

Het programma in gewone taal is te downloaden via deze link.

De ChristenUnie Middelburg is een koploper op het gebied van hertalen van het verkiezingsprogramma naar gewone taal. 'Het blijft een groot probleem', zegt Willemien. '1 op de 9 volwassen Nederlanders heeft moeite met lezen en schrijven. En dan hebben we het niet alleen over allochtone, nieuwe Nederlanders, want tweederde van deze groep is autochtoon. De ChristenUnie is er voor alle mensen en dus willen we ook graag deze groep bereiken met onze ideeën, want iedereen doet mee.'

Willemien hertaalde het verkiezingsprogramma in simpelere bewoordingen en liet het checken door ervaringsdeskundigen. Dat was soms best even puzzelen. Willemien: 'Het zette mij echt aan tot nadenken. Wat wil ik zeggen, wat wil ik communiceren en hoe doe ik dat zo eenvoudig mogelijk, zodat iedere lezer of ontvanger het begrijpt.' De ChristenUnie zet zich al langer in voor simpeler taalgebruik binnen de publieke communicatie van de gemeente. Wethouder Arjan Beekman: 'Als gemeente zijn we al een tijdje bezig om samen met het Taalhuis en taalambassadeurs te kijken naar onze communicatie. Op de website, maar ook in de publieke hal van het stadskantoor. De hal is inmiddels goedgekeurd en een groot pluspunt is dat we een receptioniste hebben en geen digitale zuil. Een bewuste keuze, want we willen een persoonlijke benadering.' Als ChristenUnie onderstrepen we dit van harte. Willemien: 'De hertaling van dit verkiezingsprogramma is geen stunt, maar een roep om aandacht voor deze grote groep mensen.'

Heeft u problemen met lezen en schrijven? Kijk dan eens op www.taalhuiswalcheren.nl

Uitreiking