Heeft de ChristenUnie besloten om de Trekdijk te ontwikkelen?

694-3vrijdag 09 juni 2017 14:13

‘Coalitie wil Trekdijk ontwikkelen’, aldus de PZC van 30 mei 2017. Maar is dit wel zo?

In 2008 heeft de ChristenUnie met GroenLinks, SP en twee eenmanspartijen tegen de aankoop van de Trekdijk gestemd. De ChristenUnie was niet overtuigd van de noodzaak om grond aan te kopen voor bedrijventerrein. Ook vond zij het niet nodig dat er aan de andere kant van de snelweg een stuk land opgeofferd werd voor bedrijventerrein. Helaas was een meerderheid voor de aankoop van de gronden bij de Trekdijk. Onder andere CDA, PvdA, SGP en VVD hebben voor gestemd en dus is overgegaan tot aankoop.

In het verkiezingsprogramma 2014-2018 heeft de ChristenUnie opgenomen dat er 'geen nieuwe bedrijfsterreinen aangelegd hoeven te worden (zoals op de Trekdijk) zolang de buurgemeente ruimte op bedrijfsterreinen over hebben'. We waren namelijk nog steeds niet overtuigd van de noodzaak om op de Trekdijk bedrijfsterrein te ontwikkelen.

Bij de coalitievorming in 2014 wilde de CDA het liefst de Trekdijk zo spoedig mogelijk ontwikkelen, de ChristenUnie heeft er voor gepleit om terughoudend te zijn met ontwikkeling op de Trekdijk. Het resultaat was dat in het werkprogramma van de coalitie 2014 2018 het volgende is opgenomen:
Wij hebben afgesproken dat de Trekdijk in deze raadsperiode niet wordt ontwikkeld, tenzij:
• in de Walcherse bedrijvenvisie de noodzaak blijkt voor ontwikkeling van deze locatie of
• de noodzaak blijkt uit het feit dat zich een bedrijf meldt dat meer dan 1 ha. grond wil aankopen
voor de vestiging van een bedrijf dat binnen het profiel van het bedrijventerrein past.

Dit werkprogramma is in mei 2014 ondertekend door Peter de Doelder PvdA, Jan Zwemer CDA, Paul Moens SGP, Benno Nieuwenhuis VVD en ondergetekende.

Na 2014 is er het een en ander gewijzigd, zeker in de financiële wereld. De regelgeving rondom grond wat in bezit is van de gemeente, is aangescherpt. Kon de gemeente eerst grond in bezit hebben waarvan ze nog geen idee hadden wat ze er mee zouden gaan doen, laat staan dat er al plannen waren, dan was dat geen probleem.
De waarde van de grond in de boekhouding wordt jaarlijks verhoogd wordt met rente en kosten; de grond wordt dus elk jaar 'duurder', maar ook dat was geen probleem.

Door de aangescherpte regelgeving is het nu niet meer mogelijk om gronden in de boeken te hebben met een hogere waarde dan de landbouwwaarde zonder dat hier plannen voor zijn. Is dit toch het geval, dan moet er afgeboekt worden naar landbouwwaarde, dit kost natuurlijk geld.

De financiële situatie van de gemeente Middelburg is fors verslechterd. Diverse bezuinigingsrondes hebben we al achter de rug, maar de gemeente heeft nog steeds moeite om de begroting rond te krijgen. Het is nu al bekend dat we in 2017 niet uitkomen met het geld wat we voor de jeugdzorg hebben. De gemeente heeft dan ook geen geld om de gronden af te waarderen naar landbouwwaarde.

Toch waren er afgelopen maandag opeens twee moties (één van de LPM en één van de SP met D66) met het verzoek aan het college om de Trekdijk (voorlopig) niet te ontwikkelen als bedrijventerrein, terwijl dan de gronden voor ongeveer € 7,5 miljoen moet worden afgewaardeerd. Als dit besloten was, dan betekent dat  direct fors  bezuinigen.

Daarnaast is het nog helemaal niet nodig om een besluit te nemen. Het college van burgemeester en wethouders is namelijk bezig om met inwoners van Nieuw en Sint Joosland te kijken welke plannen aanvaardbaar zijn voor het dorp. Als dat proces afgerond is komt er een voorstel van het college naar de gemeenteraad. Dan moeten we een besluit nemen.

Wij hebben tegen de moties gestemd, omdat we willen dat het proces zorgvuldig verloopt en dat we weloverwogen een beslissing kunnen nemen door de belangen af te wegen.

Middelburg, 30 mei 2017
Willemien Treurniet