Huiskamerdebat: Vuurwerk 8 januari 2019

vuurwerk-middelburg.jpgwoensdag 16 januari 2019 09:41

Afgelopen jaarwisseling is er in gemeente Middelburg volop genoten van het mooie siervuurwerk, dat bleek tijdens de debatavond over vuurwerk die we als ChristenUnie organiseerden.

‘Ook de ouderen hebben genoten van het vuurwerk’
‘Gewoon vuurwerk prima, illegaal vuurwerk kan echt niet’
‘Plezier aan vuurwerk weegt niet op tegen alle problemen’
‘Iedere traditie heeft een ontwikkeling doorgemaakt, die van vuurwerk moeten we ook kunnen veranderen’

Zo maar wat citaten van inwoners op het huiskamerdebat van de ChristenUnie. Wijken, scholen, verzorgingshuizen, jeugd, Halt, vuurwerkverkoop : heel wat belangen waren vertegenwoordigd.

Iedereen is er van overtuigd dat de vele harde klappen die (ver) voor 31 december afgestoken zijn, echt moeten stoppen. Deze leveren veel overlast, zeker voor de dieren.

Het ene verzorgingstehuis heeft geen overlast gehad, bij een ander verzorgingstehuis dachten de inwoners dat hun laatste uur geslagen was. Overdag werd daar volop vuurwerk afgestoken met harde muziek erbij en vuurkorven.

Afgelopen jaarwisseling is er in gemeente Middelburg volop genoten van het mooie siervuurwerk. Een voorgestelde verbetering zou een centrale ontmoetingsplaats kunnen zijn, waar vuurwerk afgestoken wordt en waar inwoners elkaar een goed nieuw jaar kunnen wensen. Door het afsteken van vuurwerk te groeperen wordt de overlast beperkt en de bijkomende afval zou eenvoudiger op te ruimen zijn.

Een verbod op vuurwerk lijkt mooi en wordt vaak genoemd, maar zorgt hoogstwaarschijnlijk voor andere problemen. Het is dus zaak dat er met elkaar (gemeente, wijken, politie) te kijken naar goede alternatieven. Voor de komende jaarwisseling dienen we tijdig verbeterde afspraken te maken, regeren....

Reacties op 'Huiskamerdebat: Vuurwerk 8 januari 2019'