Gretigheid

Porthos Kantoor Middelburgwoensdag 08 maart 2017 08:53

Met de oprichting van Porthos - Hèt loket voor de zorg - is een compleet nieuwe organisatie in een compleet nieuwe situatie neergezet. Een situatie waarin de rijksoverheid de gemeenten een nieuwe en verregaande verantwoordelijkheid gaf voor de maatschappelijke ondersteuning en de jeugdzorg. Een situatie die logischerwijs leidde tot bovengemeentelijke samenwerking en een daarbij richtinggevend beleidsdocument: de pentekening. Een situatie die van alle gemeenten in Nederland het nodige lef en pionierswerk vroeg en ook op Walcheren leidde tot een majeure operatie.

Door de raad van Middelburg is met een raadsonderzoek onder de noemer ‘openbare gesprekken’ extra aandacht gegeven aan deze operatie. We zijn met dit onderzoek als raadsleden heel dicht bij alle betrokkenen gekomen. We hebben echte zorgen en successen bij onze inwoners kunnen proeven. Dit waren overigens niet zomaar inwoners, maar juist zij die hulp nodig hebben en soms erg kwetsbaar zijn. Van mede Middelburgers die gekleed of gevoed moeten worden tot zij die intensieve medische of psychische behandeling nodig hebben.
Juist nu het bestuur bij deze operatie gedegen-, consistent-, gezamenlijk- en zorgvuldig zou moeten zijn, lijkt het overgrote deel van de Middelburgse raad snelle en verregaande veranderingen door te willen voeren. Veranderingen die vrijwel zeker zullen leiden tot verstoring in de samenwerking met Vlissingen en Veere en reorganisatiegedoe en onzekerheid bij Porthos. Veranderingen ook die vooruit willen lopen op een goed doordachte en gerichte evaluatie van de pentekening en de werking van Porthos. Evaluaties die overigens al waren aangekondigd en gepland voor dit jaar.
Als ChristenUnie houden we ons ‘zorg-hart’ vast. Wij  zullen er alles aan doen om niet al te gretig maar eerder wel overwogen, gezamenlijk en vastberaden te koersen op een verbetering van onze eigen positie als gemeenteraad en een verbetering van de dienstverlening van Porthos en Orionis voor u als onze naaste.
Clement Remijnse
Raadslid voor de ChristenUnie in Middelburg