Actieplan grondbedrijf - Betoog Willemien

cleenehooge_F79B32B9B3A7C71EC1257F15007B49D8_3donderdag 17 december 2015 10:14

Meneer de voorzitter, college, collega's, belangstellenden.
Graag wil ik jullie kort mee nemen in de geschiedenis. Ja ik weet het, sommige van ons willen alleen vooruitkijken. Want regeren is tenslotte vooruitzien. Maar af en toe moet je achteruitkijken om daarna goed vooruit te kunnen kijken.

31 maart 2008
Het college stelt voor om diverse gronden aan te kopen voor woningbouw. De ChristenUnie stemt als enige partij tegen de aankoop van Cleene Hooge. Waarom? Omdat de ChristenUnie vond (en vind) dat dit stuk gebied te kostbaar op het gebied van natuur en cultuur om te bebouwen. Citaat: "De ChristenUnie is van mening dat we bij de Laurens Stommesweg, vanwaar je tot aan de duinen van Zoutelande kijkt en wat een prachtig gebied in het Walcherse landschap is, we eigenlijk niet eens willen dat daar een mogelijkheid is van woningbouw op die locatie. We willen die locatie wel heel graag gekoppeld zien aan de andere kant van de Walcherseweg aan het natuurgebied voor het binnenste stuk van Walcheren." Einde citaat.

In deze periode groeide de bomen nog tot aan de hemel, het kon niet op. Het weerstandsvermogen was ruim voldoende (1,4 en 2), of misschien zelfs nog wel hoger. Maar dan komen er andere tijden. De economie gaat wat minder voorspoedig. Ook de raad heeft hier last van. In november 2010 neemt de raad het besluit om voortaan genoegen te nemen met een weerstandsvermogen die voldoende is  (1-1,4)

Oke, genoeg geschiedenis. Over naar het heden.

December 2015. Nota grondbedrijf
We hoorden de wethouder afgelopen dinsdag in de commissie Algemeen Bestuur zeggen, dat het juist heel mooi dat de gemeente Middelburg dit gebied voor woningbouw heeft aangekocht. Want nu kan juist de gemeente er door bebouwing voor zorgen dat de cultuur en natuur behouden blijft. Zoals u zult begrijpen staat de ChristenUnie hier heel anders is. Want elke bebouwing tast dit landschap aan.

Vandaar dat wij voorstellen om de Cleene Hooge af te boeken.

We begrijpen terdege dat dit niet zo maar kan. Want de financiële situatie van de gemeente is echt heel slecht. In de commissie Algemeen Bestuur heeft de ChristenUnie benoemd dat Middelburg zo goed als failliet is. Dit willen wij hier nogmaals herhalen, zodat een ieder er hopelijk van doordrongen is dat het geld op is. Een algemene reserve van 1 miljoen, een weerstandsratio van 0,45. En dan lezen we in het voorstel grondbedrijf ook nog eens dat in eerste instantie het weerstandsratio nog verder zal dalen. Daarom begrijpen we weldegelijk dat het college het voorstel doet om in 2019 te komen met een ontwikkelvoorstel voor Cleene Hooge. Want geld voor afboeking is er eigenlijk niet. Maar omdat de Cleene Hooge zo belangrijk voor u is, hebben wij naarstig gezocht naar een dekking en ook gevonden.

Politiek is keuzes maken. En dat willen wij graag doen, al valt het ons niet heel makkelijk. We beseffen terdege dat er begin dit jaar een motie is aangenomen voor de verbouw van de schouwburg. De ChristenUnie heeft toen aangegeven, dat we het een verkeerde keus vinden, in deze moeilijke financiële tijden, om zoveel geld aan een gebouw te spenderen. We hebben dan ook tegen het voorstel gestemd. Wij zijn nog steeds deze mening toegedaan. Daarom stellen wij nu voor om de Cleene Hooge af te boeken en dit te dekken met het budget voor de verbouw van de schouwburg. Wij vinden het belangrijker dat de Cleene Hooge groen blijft, dan dat de schouwburg verbouwd wordt. Want ook zonder gemeentelijke subsidie, ook zonder een schouwburg, blijft er cultuur in de stad. En als we zien hoe in Vlissingen CineCityXL theater georganiseerd Is, hebben we er alle vertrouwen in, dat er ook zonder gemeentelijk geld mooie dingen kunnen gebeuren.

Bij het vaststellen van dit raadsvoorstel heb ik deze stemverklaring afgelegd:

Voorzitter, ik wil graag een stemverklaring afleggen. Helaas hebben wij ons amendement in moeten trekken omdat de dekking niet correct is. Dit betreuren we, het was naar ons idee zo'n mooie oplossing. Wij kozen niet voor stenen maar voor natuur.
Zoals u weet staan wij voor financieel gedegen beleid, ik heb net al gezegd: we staan aan de rand van de afgrond, de LPM beaamde dit.

Als dit raadsvoorstel niet wordt aangenomen, dan vallen we in de financiële afgrond. De ChristenUnie wil niet degene zijn die dit duwtje geeft. Het college gaat aan de slag, vanaf het eerste moment mét Stichting De Cleene Hooge om een ontwikkelplan voor Cleene Hooge op te stellen. Met dit voorstel kopen we tijd. In 2019 hier wordt hier pas een besluit over genomen. We zullen ons blijven inzetten om dit unieke landschap te beschermen en te behouden. Maar wij stemmen, voor onze inwoners, voor het behoud van voorzieningen, voor een niet al te grote verhoging van de OZB, voor het raadsvoorstel.

Reacties op 'Actieplan grondbedrijf - Betoog Willemien'