Bomen aan de Loskade

BomenLoskadedinsdag 01 maart 2016 12:13

U heeft vast in de media het eea gehoord over de bomen aan de Loskade. Wellicht wilt u weten waarom de ChristenUnie voor het kappen van de bomen heeft gestemd. Hieronder de bijdrage van Hans Krabbendam in de raadsvergadering van januari 2016.

De ChristenUnie is overtuigd van de waarde van het groen. Maar de kern van het raadsvoorstel over het kappen van de bomen aan de Loskade en het planten van nieuwe bomen is niet het groen, maar de veiligheid van inwoners en toeristen door een egaal straatoppervlak, dat door wortelopdruk wordt bedreigd.

Dit probleem is jaren geleden veroorzaakt doordat toen voor ongeschikte bomen is gekozen. Bij de oplossing moeten we niet alleen kijken naar de bomen zelf, maar ook naar de veiligheid voor de burgers, de financieel beperkte mogelijkheden en de toekomstbestendigheid van de oplossing.

Nadat we in commissievergadering uitvoerig zijn ingelicht over alle aspecten van deze situatie zijn we tot de conclusie gekomen dat het huidige raadsvoorstel het meest recht doet aan totaaloplossing. We begrijpen dat er inwoners zijn die liever de bomen willen behouden, net zoals er burgers zijn die ze liever niet zien terugkeren, daarom is het vervangen van de bomen, waardoor op termijn het beeld van de kade waaraan we gewend zijn geraakt weer hersteld kan worden, de beste oplossing. Die past bij de nota over bomen, waarin de boomlijnen als waardevol worden benoemd.

Het risico dat ontkronen en wortelverwijdering nieuwe problemen zoals rot en instabiliteit en aantasting van de weg oplevert, doet ons besluiten om de oplossing in vervanging te zoeken. Het klopt dat het dan enige tijd duurt voordat het boombeeld weer hersteld is, maar zo werkt de natuur, die heeft tijd nodig. De gemeente betaalt en beslist uiteindelijk over de meest veilige oplossing.

Reacties op 'Bomen aan de Loskade'