Vorig jaar kwam Porthos negatief in beeld. Terecht?

Willemienvrijdag 13 januari 2017 19:21

Sinds 2015 is er in de zorg veel veranderd. Als je op Walcheren vragen hebt over bijvoorbeeld welzijn, zorg, opvoeden of opgroeien dan moet je bij Porthos zijn. De organisatie die overkoepelend is voor de WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning) van de drie gemeenten.

De gemeenteraden van Middelburg, Vlissingen en Veere hebben vastgesteld dat maatwerk belangrijk is. Mensen moeten zelf kunnen beslissen bij welke organisatie zij hulp vragen, zelf kunnen regelen én zelf kunnen doen. Dit om iedereen zoveel als mogelijk te laten meedoen in de maatschappij. De cliënten staan centraal, zij voeren de regie.

De ChristenUnie ontving de afgelopen periode nogal wat signalen waaruit blijkt dat het in de praktijk toepassen van deze uitgangspunten nog niet altijd vanzelfsprekend is. Wij vinden dat dit in 2017 fors moet verbeteren; zowel voor cliënten als medewerkers van Porthos.

De ChristenUnie begrijpt dat bij een nieuwe organisatie niet alles in één keer vlekkeloos verloopt. Wij blijven ons daarom inspannen om zorg te geven zoals afgesproken: minder bureaucratie en cliënten moeten centraal staan. Een win-win situatie: goed voor de cliënten, goed voor de medewerkers en dus goed voor Middelburg!

Willemien Treurniet
Fractievoorzitter ChristenUnie